Menu

Rondreis 2023, deel 1.

Rondreis België Luxemburg Vrijdag 01-09-2023 t/m zondag 24-09-2023.

Donderdag 31 augustus Om ca. 11.30 vertrekken Koos en Marie-José vanuit Waddinxveen op weg naar camping de Binnenvaart in Houthalen, waar morgen alle reizigers zich verzamelen voor de start van de zesde rondreis met John. In juni hebben John, Koos en ik de reis voorbereid en ik ben dan ook erg benieuwd hoe we het allemaal gaan beleven. Naast wij drieën komen ook Thea en Harry en Willy en Herman al vandaag aan. En toen zaten we om 16.00 heerlijk aan de koffie met z’n zevenen en konden we even lekker bijpraten. Daarna lekker gegeten bij Magnifico, met koffie toe in de caravan van Harry en Thea en zo kwam er een einde aan de eerste officieuze verzameldag. We hebben er allemaal weer heel veel zin in!

Vrijdag 1 september De officiële verzameldag! En toen viel de regen met bakken uit de lucht. Koffie drinken deden we dus allemaal in eigen caravan en dan maar hopen, dat het iets droger is als later de rest arriveert. Als eerste is Henri van de partij, want hij heeft maar 48 km hoeven rijden. Het regent dan nog steeds heel hard, dus koffie wordt er niet geschonken. En als de bus van Ida en Ton de camping oprijdt begint de zon te schijnen en dat houdt het vol tot de avond!! Om ca. 15.30 is de club van 10 equipes met in totaal 16 personen compleet: Ik heb Corry en Ben; Tineke en Johan; Anny; en Dick nog niet genoemd. Om 16.30 opent John de rally officieel met de nodige informatie en geldinzameling en dan gaan we lekker aan de borrel van John en een tafel vol hapjes. Het is zoals te verwachten beregezellig zodat we het uithouden tot 20.30 en dan moeten sommige mensen nog eten. Een goed begin van onze rondreis😇

Zaterdag 2 september De zon schijnt en heeft geen last van die paar wolken. Vandaag staat de C- mine op het programma, waar we op de fiets of met de auto naartoe gaan. Het werd een heerlijke dag vol zonneschijn, gezelligheid en informatie over de kolenmijnen in Belgisch Limburg. Wij bezochten de voormalige steenkolenmijn in Winterslag, waar in 1914 de eerste kolen werden ontdekt. In 1917 werd begonnen met delven en in 1988 werd de mijn voorgoed gesloten. In 1967 werd er 1,6 miljoen ton steenkool gedolven. Na de renovatie in 2000 wordt C-mine, met respect voor het industriële verleden, het cultuurcentrum van de stad Genk. En wisten jullie dat: Mijngangen worden gestut met dennenhout omdat dat hout kraakt voordat het breekt. En dat de meeste mijngangen nu onder water staan. En dat de lift bestaat uit 2 delen met 5 verdiepingen, 16 mijnwerkers per verdieping, 80 omlaag en tegelijkertijd 80 aan het einde van hun shift omhoog. Na een heerlijk drankje op het terras van de C-mine, waar we worden bediend door een klein meisje dat net kan schrijven, fietsen John Henri, Johan, Tineke, Koos en ik weer terug naar de camping en de rest gaat met de auto. De enigen die helaas op de camping zijn achter gebleven waren zieke Ida en oppasser Ton. We hopen op een snel herstel, want vandaag was Ida echt helemaal niet lekker.

Zondag 3 september De tweede reisdag is aangebroken. John vertrekt als eerste en als iedereen zijn goede voorbeeld heeft gevolgd vertrekken ook Koos en Marie-José als bezemwagen. En dan rijden we met drie equipes achter elkaar vredig door het Belgische landschap. Wij voorop, gevolgd door Harry en Thea en Willy en Herman. Rond de klok van 14.00 arriveren we allemaal weer veilig op camping Relaxi, waar we alweer heel snel zijn geïnstalleerd. Het is een mooie camping, waar we zelf een plekje mochten zoeken. Het is prachtig weer met volop zon en een lekkere temperatuur, mits je niet te hard werkt. En het lijkt erop dat het de gehele week zulk mooi weer blijft! We borrelen dan ook in de schaduw van de bomen, eten gezellig met 7 man op het terras van de camping, spelen nog een spelletje jeu de boules en zitten uiteindelijk nog tot 22.00 uur buiten. Morgen staat het eurospace centrum op het programma. Ik ben heel benieuwd!

Maandag 4 september En toen was ook Anny ziek en ook Ton komt ook vandaag de camper niet uit. Ida heeft haar bed afgestaan aan Ton, dus zij zit buiten en geniet van alle actie op de camping vandaag( een hele grote groep pabo-studenten hebben hun kamp op het tegenoverliggende veld opgeslagen.) We vertrekken uiteindelijk met 13 man naar eurospace. Onderweg genieten we van de prachtige natuur en de heuvels in de Ardennen en vervolgens worden we 2 uur lang rondgeleid door een speciaal voor ons geopend spacecenter. We landen met 3D brillen in bewegende stoelen op de maan, horen van alles over de mogelijke kolonisatie van mars en krijgen uitgebreid informatie over ruimtereizen en de bemande ruimtevaart en dus ook hoe je je als mens kan aanpassen aan de gewichtloosheid in de ruimte…… en nog veel meer. De winkel is net als het museum eigenlijk gesloten en ook de koffie gaat daarom aan onze neus voorbij. We rijden terug via een door John uitgestippelde route lans het mooiste dorp van Wallonië, Mirwart en door de mooiste natuur en ook dan lukt het ons niet om een terras te vinden. Borrelen doen we daarom weer gewoon op de camping, waarna een ander 6 tal dan gisteravond eet bij Herman en Liesbeth op het terras. En dan is het nog net licht genoeg om nog even de boulen. En zo koud als het gisteravond was, zo warm is het deze avond buiten. De wind lijkt wel een warme föhn en ik heb denk ik nog nooit zoveel sterren gezien als vanavond. We doen zoveel indrukken op, dat het lijkt alsof we al weken onderweg zijn met z’n allen, maar het is pas de 4de dag. Morgen boodschappen, poffertjes en spelletjes.

Dinsdag 5 september Het werd weer een te warme dag en het kostte sommige mensen echt veel energie om aan alle spelletjes mee te doen. We begonnen om 12.00 uur met een portie poffertjes op het terras, gevolgd door een groot aantal spelletjes, waarvan sommigen in de brandende zon. Maar we hebben het volbracht en de borrel was dan ook dubbel en dwars verdiend deze dag. Bedankt John voor al jouw inspanningen, ook al hebben we het op dat moment niet altijd laten weten.

Woensdag 6 september, En toen hadden we eindelijk een vrije dag. Het was weer heel 🥵 en we zijn dus niet uit de schaduw van de bomen gekomen. Koos en ik hebben even boodschappen gedaan op de fiets en Johan heeft de route van vrijdag a.s. voorgefietst (petje af Johan) Corry en Ben hebben gebruik gemaakt van de airco in de auto en ik heb wat mensen langs de beek zien wandelen. En toen zaten we lekker met de hele club in de schaduw van de bomen voor de camper van Ida en Ton en daar zijn we blijven zitten tijdens onze gezamenlijke maaltijd. Het was weer erg gezellig en dus zeker voor herhaling vatbaar in de komende weken.

Donderdag 7 september Alweer zo’n heerlijke warme dag, mits je in de schaduw bleef. We haalden vandaag op het heetst van de dag 33 graden. Om half 2 zijn we met 4 auto’s vertrokken voor een mooie autotocht door de omgeving. Henri reed en John navigeerde ons door de mooie omgeving met dit keer heel veel prachtige bossen en iets minder mooie uitzichten. We zijn even gestopt voor een drankje uit eigen fles in het bos, iets later voor de hoognodige boodschappen bij de Aldi in St. Hubert en tenslotte voor een koud drankje op een terrasje bij het ijzermuseum. Het was weer een gezellige dag, die ook weer gezellig werd afgesloten met de gezamenlijke borrel in de kring. Na het eten nog even boulen en toen werd het al snel weer te fris om buiten te blijven.

Vrijdag 8 september Weer zo’n mooie dag, waarop zitten in de zon tijdens de koffieronde niet mogelijk is. Vandaag staat Rochefort op het programma. Om 13.30 maken, John, Henri, Tineke, Johan, Koos, Marie-José, een fietstocht die twee keer door Rochefort gaat. De eerste keer fietsen we er na kort overleg alleen doorheen en de tweede keer eten we er een ijsje en gaan we vervolgens op zoek naar de streekmarkt, die wel een beetje tegenvalt. In een gebouwtje staan wat kraampjes met biologische groenten, kaas, en vlees en buiten staan slechts 2 kramen met honing en wol. We fietsen dan ook snel weer door en na een korte omweg zijn we na 33 km om 5 uur weer terug op de camping. Daar zijn Sonja en Gerard inmiddels ook gearriveerd. Hun vakantie is begonnen en zij kwamen gezellig even bijpraten en mee eten. Om 19.00 begon de BBQ, dus om 18.30 gingen we alvast voorborrelen en toen bleek pas op de avond zelf dat alle kampeerders waren uitgenodigd en het dus nog lastig bleek om met onze club bij elkaar aan tafel te kunnen zitten. Maar al snel werd het toch een hele gezellige avond, met meer dan genoeg eten voor iedereen, ook al heeft niet iedereen alle stukjes vlees en de frites kunnen bemachtigen, en heb ik veel positieve reacties gehoord. En we hebben nog twee etentjes tegoed met z’n allen, dus als het deze avond een beetje tegenviel, dan doen we al woensdag a.s een tweede poging.

Zaterdag 9 september De zaterdag werd een hele warme, gezellige opruim en klusjesdag. We waren allemaal op de camping op een koel plekje lekker aan het doen waar we zin in hadden. We aten ook allemaal in onze eigen caravan, behalve Sonja en Gerard, want die waren welkom in het restaurant om samen met de jeu de boules club weer lekker te eten. ‘s Avonds zaten we weer lekker lang buiten, toen Ben en Corrie hun autosleutels kwijt bleken te zijn. Na een grote zoekactie met heel veel zaklantaarns vond Ben de sleutelbos gelukkig terug onder in de haringenbak waar hijzelf en Johan al eerder in hadden gekeken. Kortom een waar avontuur met een goede afloop, die we daarna nog met een drankje hebben bezegeld. Om 23.30 werd het echt te koud om buiten te blijven en dus kwam er een einde aan een onverwacht heel gezellige avond.

Zondag 10 september De grote reisdag, 78km, naar Kautenbach. Na Tineke en Johan betrok John vanmorgen als tweede, zodat hij voor 12.00 uur de camping op kon rijden. Daarna volgde Henri, Ida, Ton en Anny en daarna gingen Koos en ik met achter ons aan, Harry en Thea, Corrie en Ben en Willy en Herman We reden een mooie route, met af en toe een hindernis en uiteindelijk kwamen we allemaal even voor 13.00 uur aan bij de slagboom, die om precies 13.00 pas open ging. We vormden dus even met z’n allen een enorme wegversperring, maar we waren wel weer allemaal veilig gearriveerd! En toen stonden we even later op een enorm veld zonder schaduw, dus de luifels moesten nog even tot de avond wachten. Voor de borrel vonden we een plekje onder een grote boom voor een onbewoonde caravan, maar of onze achterburen daar blij mee waren werd niet duidelijk. Morgen zijn er wegwerkzaamheden in Kautenbach en dus moeten we ‘s middags een kleine omweg maken op weg naar de oude lakenfabriek in Esch-sur-Sure.

Maandag 11 september Na een mooie tocht door de Luxemburgse natuur vanmiddag een rondleiding gekregen door Musée de la Draperie in het Naturpark Oewersauer. Het natuurpark bevat een stuwmeer die een viertal functies heeft: Water voor 75% van de bevolking Energie Opslag water Toerisme Door de arme grond in het dal, omdat water niet door het leisteen kan, moesten de boeren naar de heuvels en in het dal ging men dus lang geleden op zoek naar nieuwe bronnen van inkomsten. In alle huizen stonden weefgetouwen. En zo werd er uiteindelijk een grote lakenfabriek gebouwd. De fabriek is nu onderdeel van het naturmuseum, maar de machines zijn nog steeds in gebruik en er worden ook nog steeds stoffen geproduceerd. In de museumwinkel zijn o.a. producten te koop, die gemaakt zijn van stoffen uit de fabriek. Het was een hele leuke informatieve middag, waar veel mensen echt van hebben genoten, vooral van de technische hoogstandjes. Helaas was er geen koffie te krijgen in het kleine museum, dus we waren blij toen we terug waren op de camping, want het was vandaag nog steeds rond de 30 graden. Wat een pech hadden Thea,Harry, Willy en Herman, want zij gingen nog een paar boodschappen doen, waarna terugrijden via de omleiding naar de camping moeilijker bleek dan gedacht. Zij waren dan ook pas rond 18.00 uur terug.

Dinsdag 12 september De dag van de grote wandeling. 8 km over smalle paden klimmen en dalen. John, Tineke, Johan, Thea, Harry, Ben, Koos en Marie-José gaan het avontuur aan en of het droog blijft. Het werd een heerlijke wandeling met moeilijke stukken waar we elkaar mee hielpen en al was het best zwaar en moesten we af en toe even op adem komen, het is ons allemaal gelukt. We vertrokken om 11.31 vanuit Kautenbach met de trein en om 11.35 vanuit Goebelsmühle te voet. Om 13.30 hebben we ongeveer halverwege iets gegeten en gedronken en daarna gingen we weer op pad. Om ca. 15.30 waren we terug bij de fietsen en toen vielen de eerste druppels, die om 16.00 uur veranderde in een ware stortbui met hagel en onweer. Maar ondanks dat hebben we toch kunnen genieten van de koffie met gebak die door John was geregeld voor die middag op het overdekte terras van de camping. Bedankt John, het was lekker en gezellig.

Woensdag 13 september. Omdat er om 13.00 uur regen voorspeld was hadden we deze dag vrij! De hele dag dus lekker gedaan waar we zin in hadden. Even naar Wiltz voor wat boodschappen, lekker haken bij Ida onder de luifel, waar we zijn blijven zitten voor de middagborrel, want het weer bleek achteraf weer heel mooi. Om 19.00 werden we verwacht in het restaurant waar twee tafels van 8 voor ons gedekt waren. Na een wat stroef begin met de bazin van de camping, die serveerde, verliep de rest van het etentje gezellig. We kregen de gevraagde frietjes zonder zout en Thea kreeg kruidenboter op haar paardensteak ipv de saus van het huis. Helaas bleek even later, dat de paardensteaks van Willy en MJ heel taai waren. Dus toen toch maar weer geklaagd met als gevolg dat we beide een nieuwe biefstuk kregen. En gelukkig zorgde de heerlijke toetjes voor een nog betere afloop. De heisse liebe was overheerlijk, maar ook de dame blanche en de coupes van Herman en Anny waren de zonde waard. En toen ontvingen we later op de avond het nare nieuws dat Corrie en Ben positief testte op Corona en dat ze dus niet mee zouden gaan naar Vianden.

Donderdag 14 september Toen de mist was weggebrand door de zon werd ook dit weer een prachtige dag. Heerlijk 21 graden met veel zon, met als enige minpunt dat Ben en Corrie ook Corona hadden opgelopen en dus niet meekonden deze dag. Een prima dag dus voor de stoeltjeslift in Vianden. Maar gaan we nu de terugweg lopen of niet? Volgens John moet je vanaf het kasteel nog een heel eind door Vianden lopen en dan ook nog in de straat van de lift naar boven lopen. Uiteindelijk gaan alleen Tineke, Johan en Koos terug lopen en dan blijkt het absoluut te doen. Na een steil laatste stukje naar beneden blijken ze uit te komen op het parkeerterrein. Jammer maar helaas. Het werd toch een gezellige dag, die we afsloten met een late borrel, na een mooie autotocht op de terugweg door Luxemburgs natuurschoon en kleine gehuchtjes. Na het eten werd er nog een spelletje boulen gedaan en toen werd het alweer donker en te koud om buiten te blijven.

Vrijdag 15 september Een dagje Luxemburg stad met de trein. En ook dit werd weer een heerlijke dag. Ton bleef op de camping met Teun. Ben en Corrie bleven nog even een dagje uitzieken. En de rest vertrok op de fiets of met de auto naar het station, waar de trein naar Luxemburg stad om 11.31 vertrok. Daar aangekomen zijn Ida, Anny en Dick op zoek gegaan naar de bus, die hen met Nederlands commentaar een groot deel van Luxemburg hebben laten zien. Thea, Willy, Harry en Herman hebben heerlijk geluncht en daarna nog een rondje gelopen. John heeft zijn kaart geraadpleegd en zo heeft ook hij een heel stuk Luxemburg gezien, maar de kledingwinkels hadden hem niets te bieden. En tot slot hebben ook Tineke en Johan en Koos en MJ heerlijk gewandeld, veel mooie dingen gezien en lekker gegeten en gedronken. En toen wilden we terug op de camping eigenlijk wel even lekker aanschuiven boven in het restaurant, maar die vlieger ging helaas niet op. Ook Dick en Henri die het al langer van plan waren hadden pech. We konden frites en een snack meenemen naar beneden en dat hebben we toen maar gedaan.

Zaterdag 16 september Ook deze zaterdag werd weer een gezellige warme opruimdag. Maar we hebben helaas wel afscheid moeten nemen van Dick, die zoveel last had van het hoesten en zoveel pijn had in zijn rug, dat hij het niet meer zag zitten om langer te blijven. Ook hij blijkt toch Corona te hebben. Dus nu zijn we nog maar met 9 equipes en 15 personen. Ik ben benieuwd of er nog iemand kan ontsnappen aan een COVID- besmetting, want ook Henri testte vanavond positief.

Zondag 17 september 0m ca. 11.00 uur heeft iedereen camping Kautenbach verlaten. John, Tineke en Johan vertrokken als eerste. Vervolgens reden Anny en Harry en Thea achter Koos en MJ aan. En dan hopen dat ook de laatste 3 equipes de weg kunnen vinden. Gelukkig lukt dat voldoende, zodat we om ca. 14.30 weer veilig op camping Domaine chateau de dieupart gearriveerd zijn. Het had daar flink geregend, dus op sommige plekken was het een beetje modderig, maar ik vond het nog steeds een goede keuze. We staan allemaal op een leuk plekje en kunnen elkaar voldoende zien. Ook is er genoeg plek voor een kring in de zon of schaduw. Het eerste buitencafé is weer heel gezellig. Om 18.00 vertrekkende naar het terras van het chateau, waar we met z’n tienen heerlijk te eten en te drinken krijgen. Kortom een geslaagde reisdag met een smakelijke afsluiting.

Maandag 18 september En toen kregen ook Koos en MJ Corona. Ik ben dus bang dat we elkaar inmiddels allemaal wel hebben aangestoken en dat de een meer klachten heeft dan de ander. Gelukkig bleken we over het algemeen weer vrij snel op te knappen en werden we niet zieker.

Dinsdag 19 september Het weer is deze dag iets minder. De zon schijnt wel tussen de wolken door, maar het windje is koud en het waait ook hard. Er wordt koffie gedronken in het zonnetje en om 13.00 vertrekken de niet zieken met 12 man naar chocolaterie Darcis, waarna op de terugweg koffie wordt gedronken bij het stuwmeer Lac de la Gileppe, in het restaurant boven in de panorama toren, waar diverse mensen zich tegoed hebben gedaan aan wafels met kersen ijs en slagroom. De croque monsieur van John, die echter iets langer op zich liet wachten smaakte ook heel lekker. We gaan waarschijnlijk morgen de wandeling maken vanaf Noncerveaux Cascades de Ninglinspo, want woensdag is er beter en donderdag minder goed weer voorspeld.

Woensdag 20 september We zijn vandaag inderdaad gaan wandelen want en het weer was prima. Na ca. werden alle truien uitgedaan en niet meer aangetrokken. Het was een prachtige, maar best we weer zware wandeling, die iedereen uiteindelijk wel weer tot een goed einde heeft gebracht. Naar boven was het continue klimmen langs de beek, die we mbv een twintigtal bruggetjes steeds overstaken. En de terugweg was het dus continue dalen over bospaden met steentjes, die soms redelijk stijl naar beneden gingen. Maar de omgeving is echt heel mooi en we hebben dan ook volop genoten en John heeft heel veel foto’s gemaakt. Weer terug op de camping was het nog steeds mooi weer en dus hebben we met z’n allen in de kring eerst geborreld en heeft John de uitslag van de puzzels bekend gemaakt en ons allemaal weer van een vooral lekkere prijs voorzien en daarna hebben we weer buiten gegeten en John heeft na het eten voor een mooi kampvuur gezorgd, dat de rest van de avond tot ca. 23.00 uur door Johan brandend werd gehouden. Het was een heerlijke avond, maar we stonken allemaal wel heel erg naar vuur.

Donderdag 21 september En toen had het weer even een klein dipje. ‘s Morgens konden we nog buiten zitten, maar na de middag was het over met het mooie weer en na 14.00 uur hield het ook op met zachtjes regenen. We hadden deze dag geen verder programma, dus iedereen ging lekker doen waar hij of zij zin in had. In de tent van Willy hebben we met z’n vijven lekker zitten haken, terwijl de rest in eigen caravan of onder de luifel zat te lezen of iets anders nuttigs deed. Een heerlijk dagje voor onszelf dus, zodat er ook nog tijd was om even uitgebreid te shoppen bij de Carrefour.

Vrijdag 22 september En toen zat de rondreis er alweer bijna op en hadden we tot nu toe nog geen tijd gevonden om een jeu de boules competitie te organiseren. En ook deze dag is het helaas niet gelukt. John en Ton hebben Koos en Johan vanmiddag verslagen, maar voor meer spelletjes was er geen droog uurtje meer over. Vanmorgen scheen het zonnetje nog, maar vanmiddag hield het al snel weer op met zachtjes regenen en mochten we weer fijn verder klussen in de voortent van Willy en Herman. En ‘s avonds aten John en Anny bij Johan en Tineke.

Zaterdag 23 september Na een heerlijk dagje opruimen, nog een stukje wandelen, nog even lekker in het zonnetje zitten, sloot John om 16.00 de rondreis officiel af met een bedankwoord voor Marie-José en Koos en een terugblik op onze supergezellige reis met heel veel geslaagde uitstapjes, wandelingen, fietstochtjes, etentjes en heerlijke uurtjes in de diverse kringen. Vervolgens bedankte Thea, namens de gehele groep, John, Marie-José en Koos voor de organisatie.